lördag 13 augusti 2011

Vad hände?

Och bara sådär så var Prince helt plötsligt världens största och mest creddiga artist. Vad hände?

Missförstå mig rätt. Jag ogillar inte honom. Helt okej musik och lite kultig. Men efter att ha uppträtt på Way out west igår så verkar han vara i samma liga som Elvis och MJ nu. Kul för honom... men än en gång vad hände? Fick plötsligt svenska folken en masspsykos eller vad?

Så här tänker jag:
Hade någon sagt att de gillade Prince för 10 år sedan... ja då hade inte någon direkt jublat. Jag tror folk tyckte att han var mest en tönt som bytte namn hela tiden. Nu kommer säkert en hel del rätta mig och säga att nej vi har lyssnat på honom jämt.

Men hum ja.... jag kan inte minnas en enda fest jag varit på där det har spelats Prince. Inte har jag heller sett hans skivor i någons skivsamling eller ens hört någon bekant som gillar honom (ok, någon kanske). Under mina fem år i skivbutik så sålde man kanske fem Prince skivor på ett år... i jämförelse med Elvis och MJ som låg på säkert minst 100 skivor på ett år.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här. Kankse mest att jag tycker att det är lite roligt/läskigt att en gammal artist blir cool på nytt. Och inte genom reklam och promotion... utan genom att musiknördarna börjar erkänna att de gillar honom och lyfter fram musiken i ljuset.

Bra? Dåligt? Vad vet jag.... intressant kanske man kan säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar