onsdag 30 januari 2013

Något som...

... icke vegetarianer brukar göra sig roliga över är att "vår" mat ändå kallas för typ veggi-BULLAR, soja-KORV osv, osv.

Men... nu när jag stod och stekte min sojakorv så började jag fundera. Alltså ordet korv är det väl egentligen inget typisk djuriskt med? Samma med bullar. Det är ju bara en form som är passande för mat och som har utvecklats med tiden och ingår i vår matkultur.

Man gör inte kött-trianglar heller liksom. Och på stenåldern tror jag inte att man malde ner köttet och rullade det till bullar. Jag tror man åt det rakt av. Jag kan ha fel... så håll inte detta emot mig när ni har tok-googlat ämnet.

Ja, ja... det var dagens fundering. Nu ska vi bara komma fram till vem som var först... köttätaren eller vegetarianen he, he.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar