torsdag 17 oktober 2013

Efter att ha...

... varit ute och kollat på skor idag så började jag fundera på om jag är skadad eller om det är resten av världen som är det. Jag stod glatt och provade mina skor som kostar 1600:- och tänkte att jo, men det är ett bra pris.

Jag tror inte många håller med mig där. Men... skor är sjukt billig när man tänker på allt jobb som ligger bakom.

Till att börja med... korna ska födas upp. Det tar ju sin lilla tid. Bonden sliter och måste ha mark och lön osv. Sen ska kossan slaktas. Där tillkommer transport från gård till slakteri och personal som slaktar. Sen ska skinnet fraktas till ett garveri som garvar och rengör skinnen. De slipas och färgas och det ena med det tredje. Det var själva skinnet det.

Bakom skon ligger ju sedan en designer... eller några (på Ecco sjukt många)... någon som tillverkar skorna... syr, putsar, formar, packar och skickar. De flesta skor är rena hantverk då en maskin inte kan få till det. Och skorna görs ofta i "skoländer" som Portugal eller Italien.

Sen kommer skon till ett företag som i sin tur ska fördela upp skorna till butiker (logistik och annat) där det finns anställda som ska sälja skorna och får lön för det här. Hyror för butiker och lager ska betalas. Ja... jag har säkert inte fått med hälften av alla steg här ändå.

Men... det gör mig nästan arg när folk står och ska pruta för en kalvskinnssko för 999:-. Tänker de ens på vad de betalar för?!? Nej förmodligen inte. Jag gillar också billiga saker... men ibland får man ju faktiskt tänka att du får vad du betalar för.

Ja, ja... det var lite om det ja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar