måndag 27 juni 2011

Foo Fighters konsert

Japp... då ska jag ge mig på att recensera konserten vi var på. Eller recensera är kanske att ta i... risken är ju att man blir lite partisk dessutom. Men, men... en liten återberättelse får det helt enkelt bli.

Kvällen började med att vi förtvivlat letade efter en pub att dricka öl på. När det är ca 30 000 extra människor i Stockholm på ett och samma ställe så är det inte så lätt som det låter. Det blev en smaklös öl på ett café och sen gick vi till hotellbaren eftersom vi bodde så nära.

Första förbandet ville vi verkligen inte se så vi drog oss åt Stadion hållet först vid sjutiden. Gatorna var fulla av folk och poliser fick eskotera oss över gatorna. När vi väl kom in var vi tvugna att ta en pre-konsert-kiss... vilket resulterade i att vi missade halva Band Of Horses spelningen (toakön tog väl en halvtimme). Men vi såg iallafall hitsen.

Efter det var det en 40 min av spänd förväntan. Personligen tror jag aldrig jag har sett så mycket folk på Stadion någon gång... eller någonsin på en konsert... (fast jag vet att jag har fel... jag har varit på större konserter... men det kändes så).

Vi trängde oss fram i folkvimmlet... men det som kändes långt fram visade sig vara för långt bak ändå. Den första halvtimmen av konserten tjurade jag för jag såg typ ingenting... grrr. Efter en liten flytt ut till sidan blev det dock mycket bättre (vilket jag borde veta vid det här laget efter alla konserter man varit på).

Hur som... en grym live konsert. Jag är ju inte något större fan av musiken men jag kan jämföra det med ex Bob Hund... inte nåt jag lyssnar på hemma men live är det fantastiskt. Det bjöds på en sjukt bra låtlista och fin allsång. Daves barn stuffade runt bak på scen och han själv var precis sådär trivlslig som man föreställer sig honom att vara.

Låtarna från nya skivan visade sig bli mycket bättre live och de gamla hitsen blev till allsång som inte ville ta slut. De spelade i dryga 2 timmar och sista låten blev givetvis Everlong. Ett perfekt slut så att alla kunde lämna Stadion med en euforikänsla (dock gjorde ryggen jäkligt ont som vanligt efter att man har stått upp en hel konsert).

En av mina bästa live-konserter helt enkelt. Lägger upp ett klipp för att ni ska få ta in känslan... dock inte jag själv som har filmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar