måndag 12 november 2012

Jag är oftast snäll på jobbet...

... men idag blev jag så arg att jag tror jag skakade lite. Min kollega kom in och hämtade mig på kontoret för en kund ville reklamera två par skor. Det ena paret var en klar reklamation... men den andra var enligt oss båda rent slitage (och en snefotad fjortis som hade gått i ett par för mjuka skor för hennes fot).

Hur som... hon hade redan reklamerat skon en gång i en annan butik. Jag sa vänligt men bestämt att jag kan inte godkänna det här som en reklamation. Men kvinnan ifråga tog inte nej som ett svar helt enkelt. Vi stod och dividerade i säkert tio minuter och tillslut kunde jag inte hålla humöret.

Tilläggas bör kanske ändå att hon redan hade stått och skällt ut mig innan jag själv inte kunde hålla mig. Det är lite lustigt så. Nog för att man har jobbat i butik länge och att man är van att ta mycket skit... men vi är mänslkliga vi med. Vi har också en försvarsmekanism.

Det slutade med att jag slängde ner skorna på golvet bakom mig, tog hennes kvitto och gav henne pengarna. Under den proceduren lyckades jag ändå sansa mig och bad sedan om ursäkt för mitt beteende men förklarade att jag inte uppskattar att bli utskälld för något som inte jag har gjort. Hon blev givetvis sådär störigt nöjd men kunde för allt i världen inte be mig om ursäkt.

Men sen till det pinsama då... under tiden stod det en tjej tyst bredvid henne som jag antog var hennes dotter. Men icke. Det var en kund. En mycket bra sådan måste jag säga. Hon var mest i chock över hur den andra kvinnan hade skällt på mig och tyckte att jag hade varit väldigt snäll mot henne.

Jisses det värmde min då av aggression skakande kropp. Så... hur eller hur... tack för att det finns riktigt bra kunder också. Sen ett litet tips från coachen... vill du få igenom en reklamation... ha en bra attityd. Med skäll och förnedring kommer du inte långt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar