Introductory Course to Business and Marketing Law - 7.5 credits
Kursen ger grundläggande kunskaper inom vissa av de viktigare rättsområden som befattningshavare vid företag har behov av vid sina kontakter med kunder, leverantörer och myndigheter samt vid marknadsföring av varor och tjänster.
Genomgången kurs ska, inom i kursen ingående rättsområden, ge förutsättningar för att i affärslivet kunna identifiera olika legala krav som ställs på näringsidkare och ge förutsättningar för att på ett juridiskt korrekt sätt handlägga olika affärs- och marknadsjuridiska ärenden som inte kräver specialistkompetens.
Kursen innehåller:
Kursen innehåller:
- Det juridiska systemets uppbyggnad (inklusive översiktligt om EU-rätt och sanktionsregler)
- Avtalsrätt
- Köprätt
- Översiktligt om huvuddragen i Lag om offentlig upphandling
- Skadestånd och produktansvar
- Konkurrenslagstiftningen
- Fordringsrätt
- Immaterialrätt (varumärkes-, upphovsrätt)
- Konsumenträtt
- Marknadsföringslagstiftningen
- Mut- och bestickningslagstiftningen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar